23 May 2005

Manusia Layakkah Menjadi Khalifah Di Bumi?

Perjalanan dari Selama ke Taiping tempoh hari membuatkan aku teringat kepada ayat Allah dalam Surah Ar-Rum, ayat 41 yang bermaksud :

"Telah zahir kerosakan di darat dan di laut dengan sebab perbuatan tangan-tangan manusia, yang akhirnya Allah rasakan kepada mereka akibat yang mereka kerjakan, semoga mereka kembali kejalan yang benar."

Pelbagai kerosakan muka bumi terjadi disebabkan oleh tangan manusia. Terfikir juga benarkah manusia ni layak menjadi khalifah di muka bumi? Wajarkah manusia yang sememangnya selalu membuat kebinasaan ini dijadikan khalifah? Sebenarnya persoalan ini pernah dibangkitkan oleh malaikat kepada Allah semasa Allah ingin menjadikan kita sebagai khalifah. Surah Al-Baqarah ayat 30:

"Ingatlah ketika Tuhan berfirman kepada malaikat "Sesungguhna aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Mereka berkata "Mengapa engkau hendak menjadikan khalifah di bumi dari kalangan yang akan menyebabkan kerosakan padanya dan menumpahkan darar, padahal kami sentaisa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu." Tuhan berfirman "Sesungguhnya aku tahu apa yang tidak kamu ketahui"

Kita harus bersyukur dengan nikmat Allah menjadikan kita khalifah sedangkan jika diambil logik akal, malaikat lebih layak. Mereka ini tidak lekang ingatannya daripada Allah. Namun begitu Allah lebih mengetahui. Allah menaikkan taraf kita melebihi taraf malaikat.

Surah Al-An'am, ayat 165:

"Dan Dialah (Allah) yang menjadikan kamu khalifah di bumi, dan dia mengangkat darjat-darjat sebahagian dari kamu ke atas sebahagian yang lain, untuk menguji kamu tentang apa yang telah dia berikan kepada kamu, sesungguhnya Tuhanmu itu amat cepat siksaannya, dan sesungguhnya Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Seharusnya kita menjadi seorang khalifah yang berperancangan. Mengambil kira semua faktor dalam pembangunan di muka bumi. Kita bukannya hidup seorang, kita hidup beramai-ramai bersama dengan makhluk Allah yang lain. Seharusnya kita perlu menghormati hak semua dan mencari jalan agar apa yang dilakukan melapangkan kehidupan semua.

Memang pengorbanan perlu dilakukan, namun begitu kita perlu meminimakan pengorbanan itu. Jadilah khalifah yang baik kepada muka bumi. Semoga kita sentiasa diberikan petunjuk oleh Allah Tuhan Rabbul Jalil

Haaa! Siap bagi posing maut lagi. Jangan ada yang tergoda sudahlah. Posted by Hello

2 comments:

Anonymous said...

Excellent, love it!
» » »

Anonymous said...

Enjoyed a lot! Bonehead outfitters t shirts Macrolide and xanax